ДАВАЙТЕ РАЗОМ ПОДАРУЄМО НАШИМ ДІТЯМ
ЩАСТЯ НАСОЛОДИ ПРЕКРАСНИМ,
ЯКЕ ЗАВЖДИ БУЛО І БУДЕ ПОРЯД З НАМИ.

Для виховання та розвитку дитини в образотворчій діяльності важливо:

«Якщо» для розвитку творчості :

Заповіді батькам, які займаються з дітьми малюванням

Товаришуйте зі своєю дитиною, адже дитинство так швидко минає!

Отже, ставайте до роботи, творіть!

Бажаємо успіху!

Словник Художника

Пам'ятка Художника

Розвиток образотворчих і технічних умінь при використанні нетрадиційних прийомів малювання

Розум дитини - на кінчиках її пальців.
В. А. Сухомлинський

Малювання є одним з найважливіших засобів пізнання світу та розвитку знань естетичного сприйняття, так як воно пов'язане з самостійною практикою і творчою діяльністю дитини.

Навчання малювання в дошкільному віці передбачає вирішення двох взаємопов'язаних завдань:

- по - перше, необхідно пробудити у дітей емоційну чуйність до навколишнього світу, рідної природи, до подій нашого життя;

- по - друге, сформувати у них образотворчі навички та вміння.

У процесі малювання в дитини вдосконалюється спостережливість, естетичні емоції, художній смак, творчі здібності, естетичне сприйняття, вміння доступними засобами самостійно створювати красиве.

Потрібно відзначити, що майже всі діти малюють, згодом же малюванням займаються лише деякі, і тому "дорослому" малювання необхідно знову вчитися. А це означає, що в дошкільному віці малювання повинно бути не самоціллю, а засобом пізнання навколишнього світу. Малюючи, дитина розвиває певні здібності: зорову оцінку форми, орієнтування у просторі, почуття кольору. Розвиваються також спеціальні вміння і навички: координація очі і руки, володіння кистю руки.

Зображувальна діяльність приносить багато радості дошкільнятам. Потреба в малюванні закладена у дітей на генетичному рівні; копіюючи навколишній світ вони вивчають його. Як правило, заняття в дитячих дошкільних закладах найчастіше зводяться лише до стандартного набору образотворчих матеріалів і традиційним способом передачі отриманої інформації. Але враховуючи величезний стрибок до розумового розвитку, і потенціал нового покоління, цього не достатньо для розвитку творчих здібностей. На жаль, сучасні методичні прийоми, покладені в основу розвитку навичок малювання, не позбавлені недоліків.

Сформованість графічних навичок і умінні заважає дитині виражати в малюнках задумане, адекватно зображати предмети об'єктивного світу і ускладнює розвиток пізнання і естетичного сприйняття. Так, складною для дітей - дошкільнят є методика зображення предметів тонкими лініями. Як відомо, лінія несе цілком конкретне художнє навантаження і повинна бути намальована досить професійно, що не вдається дітям в силу їх вікових здібностей. Дитина ще не усвідомлює, що та чи інша лінія у нього не вийшло, і тому не прагнути її виправити. Предмети виходять невпізнанними, далекими від реальності. Багато авторів, особливо за кордоном, розцінюють цей прийом як можливість самовираження особистості. Однак естетично погано виконаний малюнок - це не самовираження дитини, а всього лише вираз його елементарної неготовність малювати.

Ще одним, не орієнтованим на такий юний вік прийом, є техніка розфарбовування малюнків фарбами з допомогою мазків або методом заливки. При такому розфарбовуванні зображення предметів виходять однотипними, плоскими, а при використанні акварельних фарб - ще й прозорими, тоді як в дійсності предмети мають строкате забарвлення і обсяг. Крім того, часто вмочаючи пензлик в воду, дитина змушений промокати кисть, а потім чекати, коли фарби висохнуть на аркуші, що не дозволяє вчасно закінчити малюнок. Дитина поспішати - малюнок виходить розпливчастим. Все це ускладнює адекватне виконання і сприйняття малюнка, особливо зображення звірів, птахів, крон дерев. Дітям малювати важко, вони бояться малювати, а слідчо у них зникає інтерес і бажання.

Нетрадиційні прийоми малювання - ось прийоми, які не вимагають від дітей професійного зображення тонких лінії, які несуть важливу художню навантаження. Предмети вийдуть більш наближені до реальних, малюнки виходять об'ємними і живими у дітей з'являється можливість створювати різні кольорові поєднання (так як гуаш швидко висихає), з'являється можливість відчути різнобарвну зображеного предмета. Метод стусана дозволяє вивільнити час, який ефективно можна використовувати для пізнавального і захоплюючої розповіді про зображуваних предметах і сюжетах, а також для дидактичних та рухливих ігор. Дозволяє розвивати спеціальні вміння і навички, готувати руку дитини до письма.

Все це говорить про те, що з дітьми, доцільно проводити спеціальну роботу по формуванню навичок малювання з допомогою нетрадиційних методик.

На заняттях із застосуванням комбінування дуже важливо використовувати всі можливі способи малювання, в тому числі й нетрадиційні. Різноманітність способів малювання народжують у дітей оригінальні ідеї, розвиває фантазію і уяву, викликає бажання придумувати нові композиції.

Тому метою моєї роботи є: виявити можливості використання нетрадиційних технік малювання з дошкільниками.

Робота включає комплекс завдань:

Розвиток у дітей інтересу до образотворчої діяльності, має важливе значення для всебічного розвитку особистості. На заняттях з образотворчої діяльності з використанням нетрадиційних матеріалів і технік діти отримують не тільки знання та навички, але і радість і задоволення.

Нетрадиційні художньо-графічні техніки в роботі з дітьми

В дошкільних освітніх установах педагоги активно використовують нетрадиційні техніки малювання (НТР). Термін «нетрадиційний» (від лат. traditio - звичний) передбачає використання матеріалів, інструментів, способів малювання, які не є загальноприйнятими, традиційними, широко відомими.

Застосування нетрадиційних технік малювання сприяє збагаченню знань і уявлень дітей про предмети і їх використанні, матеріали, їх властивості, способи застосування. Дітей вчать малювати не тільки фарбами, олівцями, фломастерами, але і підфарбованою мильною піною, свічкою, показують, як використовувати для малювання, клей і т. д. Діти знайомляться з різними способами фарбування паперу, в тому числі кольоровим клейстером методом набризкування фарби, дізнаються, що малювати можна не тільки на папері, але і на спеціальному склі. Вони пробують малювати долонею, пальцями, кулачком, ребром долоні, отримувати зображення за допомогою підручних засобів (ниток, мотузок, порожнистих трубочок) і природного матеріалу (листя дерев).

На заняттях з використанням нетрадиційної техніки зображення дошкільнятам надається можливість експериментувати - змішувати фарбу з мильною піною, клейстером на зображення, зроблене кольоровими крейдами, наносити гуаш або акварель.

При безпосередньому контакті пальців рук з фарбою діти пізнають її властивості (густоту, твердість, в'язкість), а при додаванні різної кількості води в акварель отримують різні відтінки кольору. Таким чином розвиваються тактильна чутливість.

Все незвичайне привертає увагу дітей, змушує дивуватися. У хлопців розвивається смак до пізнання нового, дослідження, експерименту. Діти починають задавати запитання педагога, один до одного, збагачується та активізується їх словниковий запас.

Як відомо, діти часто копіюють запропонований зразок. Нетрадиційні техніки зображення дозволяють уникнути цього, так як педагог замість готового зразка демонструє лише спосіб дії з нетрадиційними матеріалами, інструментами. Це дає поштовх розвитку уяви, творчості, прояву самостійності, ініціативи, вираження індивідуальності. Застосовуючи і комбінуючи різні способи зображення в одному малюнку, дошкільники вчаться думати, самостійно вирішувати, яку техніку використовувати, щоб той чи інший образ вийшов найбільш виразним. Потім вони аналізують результат, порівнюють свої роботи, вчаться висловлювати власну думку, у них з'являється бажання наступного разу зробити свій малюнок більш цікавим, несхожим на інші.

Нетрадиційні техніки зображення вимагають дотримання послідовності виконуваних дій. Так, діти вчаться планувати процес малювання.

Робота з нетрадиційними техніками зображення стимулює позитивну мотивацію у дитини, викликає радісний настрій, знімає страх перед процесом малювання.

Багато видів нетрадиційного малювання сприяють підвищенню рівня розвитку зорово-моторної координації (наприклад, малювання по склу, розпис тканини, малювання крейдою по оксамитової папері тощо). Корекції дрібної моторики пальців рук сприяє, наприклад, така нетрадиційна техніка зображення, як малювання по клейстеру руками. Ця та інші техніки вимагають точності та швидкості рухів (потрібно виконати чергове дію, поки фарба не висохла), уміння правильно визначати силу натиску на матеріал або інструмент (щоб не порвалася папір, не зламався крейда), терпіння, акуратності, уваги (інакше результату можна й не досягти).

Малювання з використанням нетрадиційних технік зображення не стомлює дошкільнят, у них зберігаються висока активність, працездатність протягом усього часу, відведеного на виконання завдання.

Нетрадиційні техніки дозволяють педагогу здійснювати індивідуальний підхід до дітей, враховувати їх бажання, інтерес. Малювання у кілька рук, як колективна форма творчості, зближує дітей. У них розвиваються навички культури спілкування, виникають емоційно теплі стосунки з однолітками. Діти легко засвоюють моральні норми, правила поведінки. М. В. Єрмолаєва пише: «Залучаючи проблемного дитини справді творчу роботу, ми сприяємо корекції його мотиваційної сфери - основи його поведінки, почуття, емоційного реагування. Колективне дитячу творчість породжує особливу емоційну атмосферу, благотворно діє на психіку дитини, оскільки у творчості завжди є бажання заразити своїм відчуттям іншої людини».

Дослідники вказують на те, що використання нетрадиційних технік малювання сприяє ослаблення збудження у занадто емоційно расторможенных дітей. Так, М. І. Чистякова зазначає, що нетрадиційне малювання (наприклад, гра в ляпки) захоплює дітей, а чим сильніше дитина захоплений, тим більше він зосереджується. Якщо надмірно активний дитина потребує великому полі діяльності, а його увага розсіяно і вкрай нестійке, то в процесі гри у ляпки зона його активності звужується, зменшується амплітуда рухів. Розмашисті і неточні рухи руками поступово стають більш стриманими і точними. Дитина вже здатна зосередитися на малій зоні. У дітей з труднощами поведінки та характеру сюжети малюнків, виконаних за допомогою плям, стають менш агресивними за змістом і більш соковитими, яскравими і чистими за кольором.

Таким чином, використання нетрадиційних технік зображення сприяє інтелектуальному розвитку дитини, корекції психічних процесів та особистісної сфери дошкільнят.

Важлива умова, що забезпечує творче рішення образотворчої завдання - оволодіння графічними навичками. Дослідники вказують, що погане володіння інструментом, власною рукою, незнання виразних можливостей матеріалів, способів малювання ними, різного роду труднощі при вирішенні образотворчих завдань заважають дитині передати в малюнку задумане, породжують незадоволення собою, що може спровокувати відмову від малювання взагалі. Тому одна з самостійних і важливих завдань, що стоять перед викладачем - допомогти дитині освоїти техніку малювання.

В образотворчому мистецтві під технікою (від грец. technike - майстерна і techne - мистецтво, майстерність) розуміється сукупність спеціальних навичок, способів і прийомів, за допомогою яких виконується художній твір. Поняття техніки у вузькому сенсі слова відповідає прямий, безпосередній результат роботи художника спеціальним матеріалом і інструментом (звідси техніка олійного живопису, акварелі, гуаші і т. д.), вміння використовувати художні можливості цього матеріалу; в більш широкому значенні це поняття охоплює і відповідні елементи образотворчого характеру - передачу матеріальності предметів. Таким чином, під технікою малюнка розуміється володіння матеріалами і інструментами, способами їх використання. У поняття техніки включаються розвиток ока і руки, їх узгоджена діяльність. Особливе значення надається вмілому, правильному зображенню контура, форми предмета.

Т. С. Комарова пише, що виходячи з різноманітності видів рисовательной техніки в образотворчому мистецтві і враховуючи можливості дітей дошкільного віку, доцільно збагатити технічну сторону дитячого малювання. Цього можна досягти, урізноманітнивши способи роботи вже відомими широкій практиці фарбами та олівцями і використовуючи нові матеріали (кольорові воскові крейди, акварель і ін), а також поєднуючи в одному малюнку різні матеріали і техніку.

З дітьми молодшого дошкільного віку можна використовувати: малювання пальчиками, відбиток печатками з картоплі, тичок жорсткої напівсухий пензлем. Дітей середнього дошкільного віку можна знайомити з більш складними техніками: відбиток поролоном, відбиток печатками з ластику, воскові крейди + акварель, свічка + акварель, відбитки листя, малюнки з долоньки, чарівні мотузочки.