10 ПРОСТИХ ПОРАД ЛОГОПЕДА БАТЬКАМ

Мова дитини розвивається під впливом мови дорослих і значною мірою залежить від достатньої мовної практики, нормального соціального і мовного оточення, від виховання і навчання, які починаються з перших днів її життя.

Якщо дитина називає тільки одне слово, почніть учити його коротким фразам. Використовуйте слова, які ваша дитина знає. Додайте колір, розмір, дію. Наприклад, якщо дитина говорить «м’яч», послідовно навчите її говорити «Великий м’яч», «Тетянин м’яч», «круглий м’яч» і т.д.

КОЛИ СЛІД ЗВЕРНУТИСЬ ДО ЛОГОПЕДА

Деякі діти починають ходити і говорити раніше, ніж інші, і звичайно це нікого не хвилює, а медицина це вважає нормальним явищем .У зворотному випадку, якщо по досягненню дворічного віку дитині важко розмовляти, або він не розуміє розмови, або ковтає звуки, або додає інші - це ознака порушення розвитку або захворювання. В цей момент треба без зволікання звернутися до фахівця в області логопедії для необхідної терапії. Логопед зможе визначити, чи йде мова про. деякої затримки в розвитку дитини або існують розлади, які вимагають спеціалізованої допомоги. Логопедія - це дисципліна, яка охоплює вивчення, профілактику, діагностику, контроль та лікування розладів мови і спілкування. Розлади мовлення можуть бути різними і їх багато :затримка в розвитку мови, дислалія - відсутність вміння правильно вимовляти звуки, відповідні віком, дислексія - часткове або повне відсутність розуміння мови, дісфемія (заїкання), діслозія - труднощі у вимові звуків у зв'язку з анатомічними дефектами мовного апарату, а також порушення мови у психічних хворих і аутистів. Причини порушення мови можуть бути найрізноманітнішими: втрата слуху, неврологічні порушення, пошкодження головного мозку, розумова відсталість, анатомічні дефекти губ, неба, ротової порожнини, перевантаження голосових зв'язок і ін . Встановити наявність порушень мови потрібно якомога раніше. Це дозволити провести ранню діагностику причин, що обов'язково позитивно позначиться на можливості його одужання і корекції мовлення.

Підставою для відвідування логопеда є неправильна вимова звуків.

Свистячі: С,З,Ц – малюк повинен чітко вимовляти до кінця 3 р. життя.

Шиплячі і сонорні : Ш,Ч,Ж,Л,Р, до кінця 5 р. життя.

Якщо ви помітили помилки і вас тривожить мова вашої дитини зверніться до логопеда за консультацією і невідкладно, чим довше малюк буде карта вити і шепелявити, тим міцніше закріпиться у нього неправильна вимова і тим важче буде в майбутньому виправити дефект.

Поради

ПОЧНЕМО З ВАС

Мова не виникає сама по собі, їй необхідно вчитися, і можливо це тільки в процесі спілкування. Навіть якщо ви мовчазні від природи - все одно говорите з дитиною. Дитина легше розуміє звернену мову, якщо вона пояснює те, що відбувається з нею і навколо неї. Тому супроводжуйте свої дії словами.

ЗУСТРІЧ ПОГЛЯДІВ

Озвучуйте будь-яку ситуацію - але тільки якщо ви бачите, що дитина чує і бачить вас. Не говоріть в порожнечу, дивіться їй в очі. Це особливо важливо, якщо ваша дитина надмірно активна, постійно рухається.

Якщо ваш малюк ще тільки лепече або говорить мало слів, намагайтеся, щоб він бачив вашу артикуляцію.

ГОВОРІТЬ ЧІТКО

Говоріть просто, чітко, виразно промовляючи кожне слово, фразу. Діти дуже чуйні до інтонації - тому кожне слово, на яке падає логічний наголос, вимовляйте якомога більш виразно.

ТЕ САМЕ, але по-різному

Повторюйте багато разів одне й те саме слово, фразу (змінюючи порядок слів). Щоб дитина засвоїла нове слово, вживайте його не один раз і в різних контекстах.

НЕ ПЕРЕСТАРАЙТЕСЯ

Не вживайте занадто довгих фраз. Не перевантажуйте дитину, пред'являючи їй відразу велику кількість завідомо незнайомих слів.

ДОБРИЙ НАСТРІЙ - ЗАПОРУКА УСПІХУ

Вимовляйте нове слово в емоційно сприятливій ситуації. Психологи помітили: у таких умовах дитина навчається в десять разів краще.

ВСІ ПОЧУТТЯ У СОЮЗІ З ПРОМОВОЮ

Важливо, щоб дитина мала можливість бачити, торкатися, нюхати, тобто вивчати предмет різними способами. Якщо побачите, що дитина взяла предмет, відразу ж назвіть його кілька разів - чітко і виразно.

В ОСНОВІ МОВИ - прагнення до спілкування

Завжди схвалюйте бажання дитини вступити з вами в контакт. Підтримуйте це прагнення спілкуватися!

ПРАГНЕННЯ ДО РІЗНОМАНІТНОСТІ

Якщо лепет малюка одноманітний, намагайтеся збагатити його, пропонуючи ланцюжок слів з іншими приголосними і голосними (дя-дя-дя, ма-ма-ма, ка-ко-ку).

ПОВАЖАЙТЕ СПРОБИ ДИТИНИ ГОВОРИТИ

Мова розвивається на основі наслідування і самонаслідування. Коли дитина говорить сама або разом з вами, вимикайте гучну музику, телевізор і намагайтеся дати їй можливість чути себе і вас. Не сюсюкайте з дитиною, адже ж ви не хочете потім переучувати її спілкуватися нормально.

НАВЧАЙТЕ У ГРІ

Створюйте такі ситуації в грі, де дитині знадобиться звуконаслідування. Спонукаєте ви, а не ситуація.

НЕ ПОПЕРЕДЖАЙТЕ БАЖАННЯ ДИТИНИ

Батьки намагаються вгадати бажання своєї дитини. У малюка не виникає необхідності вимовляти що-небудь. Є небезпека затримки дитини на стадії жестового спілкування.

РОЗШИРЕННЯ СЛОВНИКА

Дитина володіє словом на двох рівнях: розуміє його - пасивний словник, каже - активний. Якщо ви поповнюєте ресурс розуміння, це обов'язково призведе до лексичного вибуху.

ВЕДІТЬ ЩОДЕННИК

Фіксуйте його мовні досягнення, записуйте, скільки слів дитина розуміє, які виголошує.

РОЗВИВАТИ ФОНЕМАТИЧНИЙ ЗВУК

Спонукайте розрізняти близькі звуки, слова, які відрізняюься 1 звуком.

НЕ НЕХТУЙТЕ ЗВУКОНАСЛІДУВАННЯМ

Використовуйте слова типу «бух», «ням-ням», «ав-ав». Створіть основу для повноцінної мови.

ЧИТАЙТЕ ...

Читайте короткі казки, вірші по кілька разів - діти краще сприймають тексти, які вони вже чули.

ПАЛЬЧИКИ НА ДОПОМОГУ ПРОМОВІ

Розвивайте дрібну моторику - точні рухи пальців руки. Вона тісно пов'язана з розвитком мови.

БУДЬТЕ ТЕРПЛЯЧИМ, ПОБЛАЖЛИВИМ І ... ОБЕРЕЖНИМ

Якщо дитина неправильно вимовляє звуки, не смійтеся, не повторюйте неправильну вимову. Спонукайте дитину послухати правильне проголошення і спробувати його повторити.

ТІЛЬКИ ВИ!

Пам'ятайте: тільки ви здатні допомогти дитині розвиватися гармонійно. Не забувайте активно радіти її успіхам, частіше хваліть своє маля.

Порадник для батьків

Слід пам'ятати:

дитина, яка має проблеми, як ніхто потребує емоційної підтримки і кваліфікованої допомоги.

РЕКОМЕНДУЄМО:

не вважайте свою дитину хворою, гіршою за її однолітків;

не карайте її, не насміхайтеся й дозволяйте іншим принижувати її;

не порівнюйте її з іншими дітьми, які добре розмовляють, читають, пишуть;

уселяйте в неї віру, надію, що все буде гаразд;

намагайтеся якомога раніше помітити та зрозуміти проблеми своєї дитини;

своєчасно звертайтеся до спеціалістів (логопеда, психолога, вихователя, дефектолога);

якомога частіше кажіть дитині, що ви її любите та зробите все, щоб ліквідувати недоліки;

висловлюйтеся чітко і грамотно;

не падайте духом, якщо швидких змін ви не помітите;

вірте в свої сили і можливості дитини.

Не гайте часу, і ваші зусилля будуть винагороджені!

Пам'ятка для батьків, які мають дітей з вадами мовлення

РЕКОМЕНДУЄМО:

давайте приклад спокійної поведінки;

завжди розмовляйте з дитиною розбірливо, правильно;

не обговорюйте виховний процес у присутності дитини;

будуйте стосунки з дитиною на взаєморозумінні та взаємодопомозі;

не сваріть дитину за неправильно вимовлене слово;

організовуйте чіткий режим дня й занять;

підтримуйте тісний зв'язок із вчителем-логопедом, психологом; вихователем;

виконуйте всі інструкції, поради спеціаліста;

використовуйте систему заохочень, підтримки, винагород;

проводьте всією родиною якомога більше часу;

перетворюйте заняття в гру;

заохочуйте дитину до спілкування з однолітками;

знайдіть шляхи й методи для допомоги своїй дитині.

Слід пам'ятати:

позитивні зміни залежать тільки від вас, ваших зусиль, терпіння й бажання!

Пам'ятка для батьків, у яких діти заїкаються

РЕКОМЕНДУЄМО:

якщо ви помітили ознаки заїкування в дитини, необхідно звернутися до невролога, логопеда, психолога;

створіть у родині спокійну, доброзичливу атмосферу взаємної поваги и любові;

організуйте правильний режим роботи й відпочинку;

уникайте надто емоційних і фізичних навантажень (сварки близьких людей, заняття спортом та інше);

слідкуйте за мовним диханням, щоб дитина вимовляла фразу на видиху й до кінця;

за сильних судом голосового апарату розмовляйте з дитиною пошепки;

використовуйте елементи музикотерапії (співи улюблених мелодій);

обмежуйте перегляд телепередач і заняття за комп'ютером;

будьте активними учасниками корекційного процесу;

обов'язково виконуйте всі інструкції та поради фахівців.

Пам'ятайте!

Мовлення — це основа людського розуму, завдяки якому ваша дитина стане впевненою, розумною та успішною!

Пам'ятка для батьків, які виховують дітей з дизартрією

Дизартрія — це порушення темпу, ритму, голосу, обумовлене ураженням центральної нервової системи.

РЕКОМЕНДУЄМО:

створіть у сім'ї сприятливі умови для навчання й виховання дитини;

проконсультуйтесь у невролога, психолога;

відвідуйте заняття логопеда, щоб опанувати прийоми корекції в домашніх умовах;

вивчіть елементарні прийоми подолання напруження мовленнєвої мускулатури;

одночасно з логопедичною корекцією проходьте курс фізіотерапії, ЛФК, медикаментозного лікування за призначенням лікаря;

корекційну роботу намагайтеся проводити в невимушеній обстановці та з елементами гри;

використовуйте вірші-забавки", лічилки, скоромовки;

не сваріть дитину за неправильно вимовлене слово;

дотримуйте системності й послідовності в корекційній роботі.

Пам'ятайте:

Своєчасно і правильно розпочата корекційна робота — важлива умова успішного подолання мовленнєвих вад вашої дитини!

Пам'ятка для батьків, які виховують дітей з ринолалією

Ринолалія — порушення тембру голосу та звуковимови, обумовлене анатомо-фізіологічними дефектами мовного апарату.

РЕКОМЕНДУЄМО:

створіть у родині сприятливі умови для навчання й виховання;

проконсультуйтесь у психолога (у разі потреби пройдіть курс психотерапії);

підготуйте дитину до емоційних і душевних негараздів у спілкуванні з однолітками;

не акцентуйте увагу дитини й довколишніх на дефекті;

відвідуйте заняття логопеда, щоб опанувати прийоми корекції вдома;

виконуйте дихальні вправи за рекомендацією логопеда;

не перевантажуйте їх обсяг (не більше двох хвилин);

без поради логопеда не використовуйте самостійно надувні іграшки, губні гармошки тощо (спричиняє головний біль, запаморочення);

спонукайте дитину під час вимови широко відкривати рот.